Lekker GROEN ...

(coaching & fotografie)

“… is er voor groen-georiënteerde mensen, werkt zo mogelijk in de buitenruimte en staat voor duurzaam en toekomstgericht bezig zijn. Op een pragmatisch en vooral ook leuke manier. Niks wachten op subsidies, “het gaat vanzelf wel over”, organisatieveranderingen of wat anderen doen. Begin gewoon en pluk in ieder geval het ‘laaghangende fruit’. Als het goed voelt, dan is het meestal ook goed!

Ga verder op mijn siteKijk 60 seconden naar groen

Voor wie?

j

‘Groene’ professionals

Idealisten

Solisten

Buitenmensen

Leidinggevenden

Doe de test!

Wil je weten of coaching wat voor jou kan betekenen? Beantwoord deze vragen en je weet het direct! Het kost maximaal 2 minuten van je tijd.

Wat voor dag is het vandaag?

Over Karin

Graag stel ik me nader aan je voor. Ik ben Karin Jansen, opgegroeid als oudste in een bakkersgezin van 3 kinderen. Inmiddels al meer dan 25 jaar getrouwd met Ron en moeder van 2 zoons in de puberleeftijd.

LEES MEER

Dit kan beter apart verteld worden

Gedragsverandering

Als je de definitie van coaching erbij pakt, vallen er twee woorden op: veranderen en gedrag. Vrij vertaald gaat het bij coaching dus om gedragsverandering. Gedragsverandering gaat meestal nooit ineens maar stap voor stap. Motivatie (stimulatie van buitenaf = ‘moeten’) of beter nog inspiratie (stimulatie van binnenuit = ‘willen’) is een voorwaarde voor verandering. Volgens James O. Prochaska zijn er zijn zes fasen te onderscheiden in een gedragsveranderingsproces. Ik herken ze bij mezelf. Jij ook?

  • Fase 1 – Ontkenning (‘not ready’).
    Dit is de fase waarin je nog niet bewust bent van het feit dat je misschien wel een probleem hebt of veroorzaakt. Je zult het ontkennen, de noodzaak nog niet inzien, of de oorzaak van het probleem buiten jezelf zoeken.
  • Fase 2 – Erkenning (‘getting ready’).
    In deze fase word je er bewust van dat je misschien wel een probleem hebt èn dat je hier zelf verantwoordelijk voor bent. Je wilt wel veranderen maar weet alleen nog niet hoe. Of je denkt dat je het niet kunt veranderen.
  • Fase 3 – Verkenning (ready’).
    In deze fase maak je plannen om daadwerkelijk iets aan je gedrag te gaan doen.
  • Fase 4 – Actie (‘current action’).
    Dit is de fase waarin je actie onderneemt om ook echt (iets) te veranderen.
  • Fase 5 – Volhouden (‘maintenance’).
    In deze fase is het zaak om het nieuwe gedrag vol te houden en te integreren met andere activiteiten. Het risico van een terugval (‘relapse’ of ‘recycling’) is aanwezig. In dat geval kun je (een deel van) het proces opnieuw doorlopen.
  • Fase 6 – Sluiting (‘termination’)
    In deze fase ervaar je dat het nieuwe gedrag een gewoonte is geworden. ‘Verleidingen’ om terug te vallen in je oude gedrag hebben geen vat meer op je.

    Nudging & Boosting

    In het artikel over gedragsverandering stond het al: motivatie en/of inspiratie zijn voorwaarden voor verandering. In dit artikel vertel ik graag iets over nudging en boosting en de relatie hiervan met motivatie en inspiratie. Wist je dat je soms onbewust gemotiveerd wordt om je gedrag te veranderen? Nudging is één van de meest gebruikte methoden om het onbewuste gedrag te beïnvloeden. Nudging betekent letterlijk een duwtje in de goede richting geven. Als je voetstapjes ziet die op de grond zijn geplakt en in de richting lopen van een afvalbak, dan word je genudged om je afval in de bak te gooien. Een beperking van nudging is dat het weghalen van de interventie (= de voetstapjes), kan leiden tot het verdwijnen van het effect (= je gaat je rommel weer op straat gooien (nee, jij natuurlijk niet maar anderen wel J)).

    Het idee van boosting is dat je kennis en tools krijgt aangereikt waarmee je zelf goede keuzes kunt maken. De beperking van nudging geldt bij boosting minder omdat je bij boosting een vaardigheid aanleert en misschien geïnspireerd raakt om het anders te doen. In dit voorbeeld om afval niet meer op straat te gooien. Toch is boosting alleen ook niet ideaal. Want om een boost blijvend te laten werken is wilskracht nodig. Voordat je het weet, verval je toch weer in je oude gedrag (‘terugval’; zie artikel over gedragsverandering).

    De kracht zit hem volgens mij in de combinatie tussen nudging en boosting. Een nudge kan een duwtje in de goede richting geven, maar zorgt lang niet altijd voor een gedragsverandering op de lange termijn. Een boost kan wèl de juiste tools bieden voor lange termijn gedragsverandering, maar zet lang niet altijd aan tot het daadwerkelijk uitvoeren van het nieuwe gedrag. Een combinatie van nudging en boosting zorgt ervoor dat een kwestie vanuit verschillende perspectieven wordt benaderd. Zo kunnen alle factoren worden aangepakt. En dat is hoe ik in mijn coaching zelf ook een kwestie aanpak.

      Zelfsturing

      De bedoeling van coaching is om de coachee (jou?) te helpen bij het vergroten van zelfacceptatie en zelfredzaamheid. De eerste stap hierin is dat je inzicht krijgt in het beeld dat je van jezelf hebt: je zelfbeeld. Een heleboel ‘zelf-en’ dus. Ik heb er nog eentje: zelfsturing. Door middel van coaching kun je zelfsturing aanleren. Maar wat is het eigenlijk? Zelfsturing is een vorm van autonomie. Bij zelfsturing gaat het erom dat je jouw leven, jouw werk, jouw tijd en jouw motivatie zelf leert sturen zonder door anderen aangezet of gemotiveerd te worden. Zelfsturing heeft niets te maken met eigengereidheid, egoïsme of je eigen gangetje willen gaan zonder anderen daarbij te betrekken. Je leeft juist in de context met je medemens, je collega’s of je opdrachtgever. Je kent de behoeften van de ander, je houdt rekening met anderen maar gaat primair uit van je eigen behoeften. Je weet daarover te communiceren met je medemens en je respecteert de keuzes van de ander. Benieuwd naar een aantal gedragskenmerken van zelfsturende mensen? Hier volgt een aantal:

      • Neemt verantwoordelijkheid voor eigen gedrag, keuzes en consequenties daarvan;
      • Kan hulp bieden daar waar nodig en weet dit te begrenzen;
      • Durft hulp te vragen indien noodzakelijk;
      • Maakt keuzes op basis van eigen behoeften;
      • Durft te verantwoorden: ook wanneer er fouten zijn gemaakt of wanneer er keuzes zijn gemaakt die verkeerd uitpakken;
      • Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en is bezig met zinvol werk.

      Worstel jij met de in dit artikel genoemde ‘zelf-en’? Laten we dan eens kennismaken! Bel 06 – 83 87 27 51.

        Referenties

        “Aangenaam verrast door het snelle denken en kunnen schakelen van Karin. Ze volgt jouw gedachteassociaties en speelt daar op in. Dit gecombineerd met haar arsenaal aan technische vaardigheden en haar bekwaamheid die in te zetten naar jouw behoefte: Karin is een toppertje.

        Ze helpt jou je gedachten te ordenen, op een andere wijze naar je probleemstelling te kijken én je te inspireren om de dingen “groen” te doen. Met andere woorden: dankzij Karin heb ik een paar goede handvatten geformuleerd die me weer verder helpen.
        Ervaar het zelf!”

        Esther R.
        Rijksoverheid 

        “Samen met Karin heb ik mijn werk-gerelateerde coachvraag van alle kanten bekeken en mogelijke oplossingen verkend. Karin vraagt goed door om tot de kern van de kwestie te komen. Ergens wist ik het natuurlijk wel maar ik vond het toch bijzonder en soms confronterend om te merken hoe stevig verleden/heden en privé/werk met elkaar verweven zijn.
        Hoewel ik een ‘oefen-coachee’ was, heb ik daar eigenlijk niets van gemerkt. Karin nam me mee in alle ‘technieken’ en ‘modellen’ die ze inzette bij het coachen. Dat vond ik niet alleen prettig maar ook interessant. Gecoacht worden? Ik kan het iedereen aanraden. En ik zie de toekomst zonnig in!”

        Sacha R.
        Eco Consult 

        “Karin en ik werken al vele jaren samen. Onze samenwerking kenmerkt zich – naast het broodnodige plezier – ook door het altijd van elkaar leren en samen sparren over nieuwe ideeën. We kunnen kritisch naar elkaar zijn en dit biedt de ruimte om samen te groeien. Het verraste mij dan ook niets dat Karin zich doorontwikkeld heeft als coach. Dit jaar ben ik 10 jaar ondernemer. Ik heb Karin gevraagd – als coach – om mij eens te spiegelen op mijn ondernemersbestaan: wat zijn mijn drijfveren, wat zijn mijn toekomstdromen en welke kant wil ik wel of niet op? Karin stelt de juiste vragen en vraagt ook nog eens dóór! Dit heeft geleid tot zaken die ik wel al voelde maar nu ook voor mezelf kon bevestigen. Een mooi resultaat! Daarnaast is Karin ook nog gewoon een leuk en bevlogen mens. Ik kan Karin dan ook van harte aanbevelen.”

        Gonda Neddermeijer
        directeur Kernel Groep

        Contact

        Je kan me op verschillende manieren bereiken:

        Dorpsstraat 118
        2391 BN Hazerswoude

        06 - 83 87 27 51

        karin@lekkergroencoaching.nl

        KvK 73437832

        Tijd om kennis te maken?

        Karin Jansen is lid van de NOBCO.

        Lekker GROEN is supporter van Schoon.